Minneord fra Gamvik kommune

Om tidligere ordfører Roger Hansen:

Tidligere ordfører Gamvik kommune

Roger Hansen til minne:

Det er med stor sorg vi har mottatt budskapet om at tidligere ordfører Roger Hansen er gått bort. Roger Hansen har betydd så mye for Gamvik kommune. Både som menneske og ikke minst som politiker. I hele 22 år var han ordfører i kommunen. Noen mente at det kanskje var litt for lenge, men både partiet og folket ville ha ham og da ble det sånn.

Roger regnes som en bauta i politikken.  I tillegg til å være en engasjert ordfører og lokalpolitiker i Gamvik, var han også aktiv i fylkespolitikken hvor han har vært fylkesråd for kultur, næring og samferdsel.  Han har sittet som leder for Finnmark Arbeiderparti og har også vært medlem i sentralstyret i Arbeiderpartiet.  Roger Hansen var aktiv i politikken til det siste. I 2015 tok han fatt på en ny periode i fylkestinget samtidig som han kom tilbake til kommunepolitikken som fast medlem i kommunestyret og formannskapet. Den dagen Roger gikk bort kom han fra et møte i Mehamn Arbeiderlag.

Roger vil bli husket for så mye. Ikke minst for sin utrettelige kamp for at kystsamfunnene i Finnmark skulle få sin rettmessige del av fiskeråstoffet. Han slåss mot ranet av ressursene og nektet å godta at leveringsforpliktelsene ikke skulle overholdes. Roger var en samfunnsbygger og sosialdemokrat av hjerte, med stort engasjement for fellesskapet og lokalsamfunnet. Han har satt mange gode og tydelige spor etter seg.

Hans største politiske bragd var hans årelange politiske kamp for at sommerveien til Nordkyn skulle oppgraderes til helårsvei. Det var en stor dag for han da veien ble offisielt åpnet i 2007. En like stor dag var det da helårsveien over Ifjordfjellet ble åpnet i august 2015. Også dette et resultat av hans politiske arbeid.

Roger hadde gjennom sitt politiske virke opparbeidet seg et stort kontaktnett. Han ble lyttet til og var respektert. Han hadde stor omtanke for andre og hadde venner overalt. Han var kjent som en meget god historieforteller og dyktig imitator. Han spredte mye latter rundt seg og vil bli husket for sine vittige kommentarer og gode historier både i politikken, i idretten og på revyscenen.

Våre tanker går nå til hans nærmeste familie som sitter igjen med sorg og savn.

En klar og tydelig stemme har stilnet og et varmt og engasjert hjerte har sluttet og slå.

Vi lyser fred over Roger Hansens minne.

Gamvik kommune

Publisert: 23.01.2017 12.55