Noen avklaringer om eiendomsskatt.

Skattesedlene er sendt ut og det er mange som har spørsmål om eiendomsskatten for sin eiendom. Vi legger ut litt informasjon her på hjemmesiden for å bidra til bedre forståelse og kanskje oppklare noen spørsmål.

Eiendomsskatt på bolig (enebolig, tomannsbolig, leilighet, rekkehus)

Gamvik kommune har brukt skatteetatens boligverdier som grunnlag for eiendomsskatten på boliger. Boliger er alle boenheter som ikke er fritidsboliger. Boligverdien finner dere i deres egen skattemelding på www.skatteetaten.no.  Boligverdien kalles «Beregnet markedsverdi» i skattemeldingen og er identisk med den skatteetaten har som grunnlag for formuesskatt.

Eiendomsskattegrunnlaget er beregnet ved å ta 70 % av boligverdien og trekke fra bunnfradrag på 10.000. Eiendomsskatten er så beregnet ved så å multiplisere dette med 1 tusendel slik beregningen vises på skatteseddelen.

Hvis dere er uenige i den boligverdien som er satt på deres bolig så må dere endre den i skattemeldingen. Der må dere også legge ved dokumentasjon/takst som begrunner endringen. Se informasjon om hvordan dette gjøres på skatteetatens side.

Kommunen skal ikke og kan ikke behandle klager på eiendomsskatt for boliger som er beregnet ut fra skatteetatens boligverdier.

Publisert: 18.04.2024 07.27
Sist endret: 18.04.2024 07.35