Informasjon angående Koronavirus

Informasjon fra kommuneoverlege.

Etter at vi fikk vårt første smittetilfelle denne uken er det naturlig nok mange som kjenner at pandemien har kommet nærmere, og som kjenner på frykt og engstelse. Jeg hører at det verserer flere rykter og usikkerhet rundt hvem som skal i karantene blant vår befolkning og ønsker derfor å informere om følgende:

De som har fått påvist smitte settes i isolasjon.

En nærkontakt defineres som en person som har vært mindre enn 2 meter unna den smittede i mer enn 15 minutter, ellers som har vært i direkte fysisk kontakt med den smittede. Disse settes i karantene på lik linje med en person som f.eks. har vært i utlandet.

De som den smittede har oppgitt som nærkontakter har blitt kontaktet av oss og er satt i karantene og testet for koronavirus. Den som har fått påvist smitte har vært på en helt nødvendig innenlandsreise, etter hjemkomst til Mehamn har personen hatt et begrenset antall nærkontakter. Jeg har ingen grunn til å mistenke at den smittede har brutt regler eller forskrifter om smittevern, eller karantene/isolasjonsbestemmelser.

Jeg har forståelse for at våre innbyggere opplever situasjonen som skremmende, men jeg vil på det sterkeste anmode om at vår befolkning unngår å spre rykter eller fordeler skyld til de som er satt i isolasjon eller karantene. Jeg ber dere huske på at det vi snakker om er sykdom som kan ramme oss alle. I verste fall risikerer vi at personer som hører slike rykter avstår fra å teste seg ved behov, eller at personer som senere får påvist smitte blir redde for å oppgi de nærkontakter de har hatt. Dette vil kunne gjøre smittesporing og oppfølging svært vanskelig.

Med hilsen Håkon Furu

Kommuneoverlege